Från sommarjobbare till transport- och lageransvarig
Sedan Linus Lindstrand började sommarjobba på XL Bygg i Nossebro år 2007 har mycket förändrats. Ju mer erfarenhet Linus samlat på sig, desto mer ansvar har han fått. Att företaget dessutom växt både till yta och antal anställda innebär ett ännu större ansvar. Den resa som Linus sett på nära håll var svår att föreställa sig när han började sitt sommarjobb.
“Jag började här när jag var 15 år och då gick det inte att föreställa sig att vi skulle bli en sådan här stor bygghandel som vi är idag, inte på en så liten ort som Nossebro. Vi har ett väldigt brett sortiment och jag tror att det är en av anledningarna till att kunderna återkommer. Vi försöker också hålla en hög servicenivå. Priset är till exempel något vi inte alltid kan påverka, men servicen påverkar vi själva och där vill vi vara bättre än konkurrenterna.” säger Linus.
Som sommarjobbare fick Linus göra allt från att hjälpa kunder och plocka ordrar till att sopa gångarna på lagret. Detta gav honom ett försprång inom materiallära när det sedan var dags att börja gymnasiet. Där valde Linus bygglinjen och fick testa på jobbet som både snickare, målare, murare, betongare och plåtslagare. Han valde att gå vidare med inriktningen snickare, men när det var dags att göra sina lärlingstimmar behövdes han på XL Bygg. Han började då som lagerarbetare och har sedan dess arbetat heltid på företaget.
Att köra truck och prata i telefon hör till arbetsuppgifterna, inte sällan samtidigt.
“Att snickra är ett av mina intressen, men hade jag även arbetat som snickare hade jag nog inte tyckt att det var lika roligt. Jag tror att många snickare lätt tappar motivationen när man kommer hem och ska fortsätta göra samma sak man har gjort hela dagen. Nu tycker jag att det känns roligt att renovera hemma, jag har lagt många timmar på det.” säger Linus som bor i hus i Essunga Kyrkby. Där hemma är det alltid något projekt igång.
Rollen som lagerarbetare utvecklades och efter ett tag delade Linus på ansvaret över lager och transport tillsammans med Thomas som var med och startade XL Bygg i Nossebro. När de sedan expanderade och startade upp ytterligare en bygghandel i Lidköping tog Linus över ansvaret i Nossebro helt.
Att ha ansvar över lager och transport är två roller som flyter ihop, och som innebär mycket administrativt arbete framför datorn. På kontoret ute på lagret är Linus hund Boss ett bra sällskap när arbetspassen blir långa. Arbetsuppgifterna innebär bland annat att planera alla transporter, planera plockning av ordrar och beställa material.
“Alla ytor här ute på lagret är försäljningsytor. Vår primära uppgift är att serva kunderna som är här och vi ska alltid ha koll på om någon vill ha hjälp. Detta lagret är en väldigt social arbetsplats, man får vara beredd på att avbryta det man håller på med när en kund vill ha hjälp. Vi är ett bra team som hjälps åt och vi har delat upp vissa ansvarsområden. Vi arbetar hela tiden för att upprätthålla vårt goda rykte, ett rykte är något som är lätt att förstöra men svårt att bygga upp.” säger Linus.
Linus berättar att allt arbete som han och kollegorna utför görs för kundernas skull. De städar lagret för att det ska se snyggt och inbjudande ut, utbudet är brett för att alla ska hitta det dom söker, och de jobbar alltid hårt för att försöka lösa kundernas önskemål när det gäller leverans och transport. Det händer att Linus klagar på att det är för få timmar på ett dygn.
Linus och Johan diskuterar en order och står på tur att plockas, lastas och levereras.
Att planera rutterna för lastbilarna och se till att kunderna får sina leveranser i rätt tid är en viktigt del av Linus arbete. Kollegorna Christian och Johan arbetar som chaufförer och för att planera deras körschema krävs ett manuellt arbete där det gäller att ha koll på kalendern, tider, ordrar och hur mycket som kan lastas på bilen. Det gäller att skapa effektiv logistik så att kunderna får sitt material på utsatt tid.
Vi på XL Bygg i Nossebro har till exempel en tjänst som innebär en rad leveranser vid olika tidpunkter. När en av våra snickarkunder får i uppdrag att bygga en villa kan de vända sig till en av våra säljare för att få hjälp att beräkna materialåtgången och lägga en beställning på helheten. Eftersom att snickaren sedan har behov av materialleverans vid olika tillfälle levererar vi grund, stommaterial, gipsskivor, takstolar, råspont med mera vid olika tidpunkter. Materialet som ska användas invändigt lyfts in i huset med en kran innan takstolarna är på plats. Här blir det många leveranser som ska klaffa när snickaren står redo att ta emot.
“Ibland har jag kontakt med våra säljare för att stämma av kring material och leveranstider, men oftast dyker det bara upp nya ordrar i skrivaren på lagret. Då ser jag över när kunden vill ha sitt material, bokar upp en lastbil för leverans, och ser till att materialet finns i lager vid den tidpunkt det ska levereras.” säger Linus.
Oftast försöker kollegorna på lagret att lasta bilarna i slutet av dagen så att de ska vara redo när chauffören börjar sitt arbetspass dagen efter. Har inte bilen hunnit tillbaka innan dagen är slut lastas bilen på morgonen innan chauffören startar sin dag. Ibland ska chauffören åka långväga för att leverera, och ibland kan han hinna tillbaka för omlastning upp till fyra gånger på en dag.
Linus uppskattar när det är full fart, och hade gärna haft några fler timmar på dygnet.
“Det kan bli tvära svängar här på lagret, en dag bli sällan som man har planerat. Förutom att hålla koll på transporterna och vilka ordrar som ska skickas ringer telefonen hela dagarna. Det kommer ofta upp oförutsedda saker, man försöker att vara så tillmötesgående som möjligt och hitta lösningar på utmaningarna. Det blir en del problemlösning i mitt arbete och ibland är det svårt att få allt att klaffa. Att det är full fart hela tiden är det roligaste med jobbet, och att det är väldigt socialt.” säger Linus.
Förutom att Linus och kollegorna har en bra gemenskap får man även en god relation med kunderna. Man blir som kompisar, och det blir extra märkbart i en litet samhälle som Nossebro. Linus berättar att det är omöjligt att göra en snabb handling på Ica, han träffar alltid på någon kund som han vill stanna och småprata lite med!