Projekt
Plats: Robertsfors motorsällskap
Anläggning: XL-BYGG BURTRÄSK
Proffsbyggare: Berglunds Bygg AB
Drömprojekt: Väderskyddsposteringar
XL-BYGG MOTIVERING
”Robertsfors Motorsällskap drivs framåt av starka eldsjälar som verkar för glädje och inkludering. Att få möjlighet att förverkliga väderskydd för föreningens många viktiga funktionärerna ute på banan, hoppas vi skapar fortsatta förutsättningar för föreningen viktiga arbete framåt.”
Tack för att vi får hjälpa till!
Vännerna på XL-BYGG
Här tävlar fattig och rik på samma villkor. Utövarna måste dessutom alltid vara beredda på att sälja sin bil för en spottstyver. Nu har föreningen fått hjälp så att funktionärerna står säkert ute på banan under tävlingarna, tack vare XL-BYGGs initiativ XL-Hjälpen, som hjälper ideella föreningar att förverkliga sina byggdrömmar.
– Vi är superglada. Det blev en otrolig förbättring för oss och våra funktionärer, berättar Sanna Koistinen, som är en av föreningens aktiva förare.
Robertsfors är inte bara den lilla kommunen sex mil norr om Umeå. Arenan Gumboda motorstadium har också blivit lite av ett nav för motorsportsintresserade i Västerbotten. Här huserar Robertsfors Motorsällskap, med cirka 400 medlemmar, varav drygt 40 aktiva förare. De senaste fyra åren har man märkt av en ökning i intresset för föreningens verksamhet, folkrace, och många nya medlemmar har tillkommit.
En av Robertsfors motorsällskaps eldsjälar heter Sanna Koistinen. Hon berättar att föreningen inte bara är stor på orten, utan att den även är stor i hennes släkt. Sammanlagt har de genom tiderna varit fyra generationer som har kört på banan i Robertsfors. Från morfadern som både själv kört folkrace och en gång i tiden var med och byggde banan via pappan, Sanna själv och hennes bröder – till dottern som precis har fått upp ögonen för sporten.
– Vi är en stor släkt, och det är många som kör. Under senaste tävlingen tror jag att det var tolv bilar från min släkt. Vi är ett ganska stort team just nu, konstaterar hon.
Jämlik sport
Sanna Koistinen berättar att folkrace är en väldigt jämlik sport. Här tävlar alla på lika villkor och det är en sport alla ska ha råd med. I och med att man är tvungen att sälja bilen för 11 000 kronor ifall du får ett bud på den i samband med en tävling, är det ovanligt att man skaffar sig fördelar i tävlingen genom att investera mycket pengar i den egna bilen.
– Jag blir av med min bil på i stort sett varje tävling, men om man tyckte att det var en bra bil kan man ju försöka köpa tillbaka den sedan, säger hon.
Lagt mycket tid på anläggningen
Motorföreningen har lagt väldigt mycket tid på att bygga och förbättra anläggningen, som har gott rykte – både för att den är välskött och för att tävlingarna som anordnas här är välordnade. För föreningar som Robertsfors Motorsällskap finns det dock alltid saker man vill förbättra, men på Gumboda motorstadium är det något som har saknats lite extra. Funktionärerna har stått oskyddade för väder och vind ute på banan.
– Funktionärerna som arbetar på tävlingarna gör det ideellt, och kan vi inte få dem att vilja befinna sig ute på banan under tävlingarna kan vi inte genomföra dem, berättar hon.
Har stått på cementrör
De platser funktionärerna stått på längs banan har utgjorts av sandfyllda cementringar. Föreningen har inte haft möjlighet till någon bättre lösning. När Sanna Koistinen såg att ansökningstiden till årets upplaga av XL-Byggs initiativ XL-Hjälpen var öppen skickade hon in en ansökan med en önskan om att få väderskydd utplacerade runt banan – för att funktionärer ska kunna få skydd. Till deras glädje meddelades de att de blivit utvalda. För att utföra bygget anlitades den lokala byggfirman Berglund Bygg, som byggde dem i XL-BYGGs lokaler innan de levererades och ställdes på plats längst folkracebanan.
– Jag blev väldigt imponerad av engagemanget i den här föreningen. De var väldigt hjälpsamma och såg till att plana ut marken och fixa så att det skulle gå lätt för oss att få dem på plats. Det gjorde att arbetet gick väldigt lätt för oss, säger Alexander Gustafsson på Berglund Bygg, som utförde bygget tillsammans med XL-BYGG.
Blev intresserad av folkrace
Linda Hultsten på XL-BYGG Stenvalls i Burträsk fick uppdraget att leverera och projektera till bygget. Hon berättar att hon inte tidigare hade några erfarenheter av folkrace, men att hon i och med arbetet med detta projekt blivit intresserad.
– Framförallt tyckte jag att det kändes roligt att kunna hjälpa de här eldsjälarna att utveckla sin föreningsverksamhet. Jag kommer definitivt gå och titta på deras tävlingar efter det här, säger hon.
När de nya väderskydden hos Robertsfors motorsällskap invigs är det god uppslutning och riktigt festligt, med tårta, cider, ballonger och bandklippande.
– Den här hjälpen betyder jättemycket för oss. För mig som kör folkrace och tävlar aktivt är det jätteviktigt, säger Sanna Koistinen.
Byggarens tre tips för att lyckas med bygget
Väderskyddet som byggdes till Robertsfors motorsällskap kan även byggas för andra användningsområden. Alexander Gustafsson på Berglund Bygg berättar att det inte ska vara några problem att bygga hemma själv, till exempel för att använda som ett cykelskjul. Här är hans tre bästa tips för att lyckas med bygget.
1. Planera
– Det är en klassiker. Det är viktigt att rita upp och tänka över vad man behöver för material så man kan få med sig allting i en sväng.
2. Tänk igenom materialvalen
– Det är viktigt att tänka på vilka material man använder, så att det är underhållsfritt. Ska man bygga något som står utomhus är det viktigt att det är väderbeständigt. Till just det här bygget är det till exempel bra att använda impregnerat virke.
3. Välj rätt infästningar
– Infästningar är allt som berör skruv och spik. Även här gäller det att använda skruv som är gjord för utomhusbruk. Sedan brukar man säga att man hellre ska använda en skruv för mycket än en skruv för lite. Virket både torkar och sväller under året. Har man för få skruvar för glest är det stor risk att virket vrider sig.